روش مدیتیشن برای دستیابی به آرامش ذهن

این روزها که همگی درگیر پاندمی کرونا هستیم، احتمالا شما نیز دچار استرس‌های ناگهانی زیادی شده‌اید و ضرورت استفاده از روش‌های مدیتیشن آرامش ذهن را بیش از پیش درک کرده‌اید. مدیتیشن، عملی ذهنی است که به شما کمک می‌کند تا در تمرکز ذهنی، آگاهی درونی و تغییرات مثبت ذهنی و جسمی، توانمند شوید.

مدیتیشن صوتی آرامش ذهن، گاهی برای بهبود درد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین موضوع نشان دهنده قدرت فوق‌العاده‌ای است که با مدیتیشن آرامش درون، می‌توانید تجربه کنید.

با توجه به ضرورت مدیتیشن آرامش ذهن و کاربردهای فوق‌العاده آن، در این مقاله قصد داریم به فواید مدیتیشن و کاربردهای فوق‌العاده آن بپردازیم.

پس تا پایان این مقاله با دارما همراه باشید!

مدیتیشن آرامش ذهن چیست؟

مدیتیشن شاید در یک تعریف ساده، نوعی هنر برای ایجاد آرامش و تمرکز ذهنی باشد. مدیتیشین معمولا برای تمرکز ذهن بر روی آرامش، تنفس و حالات درونی انجام می‌شود.

مدیتیشن آرامش ذهن به شما کمک می‌کند تا با هدایت ذهن و اندیشه‌تان به سمت و سوی مشخص، از نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و حالات ناخوشایند روزمره فاصله بگیرید و آرامبخش‌ترین حس و حال را تجربه کنید. بهبود حالات روحی، رشد روحی و روانی، آرامش و ذهن پویا از دستاوردهای مدیتیشن است.

فواید مدیتیشن برای انسان چیست؟

معمولا اصلی‌ترین چیزی که برای ما انگیزه انجام کاری خاص می‌شود، اطلاع از فواید آن است. مدیتیشن آرامش ذهن نیز، فواید متعددی برای ما دارد که کسب اطلاع در خصوص آن، انگیزه بزرگی برای استفاده از مدیتیشن‌های صوتی، تصویری و تمرکزی است.

کاهش استرس و اضطراب‌های روزانه اصلی‌ترین و ملموس‌ترین چیزی است که با مدیتیشن آرامش درون کسب می‌کنید. تعادل در احساسات نیز، بخش مهم دیگری است که همه ما در زندگی به آن نیازمندیم.

با انجام مدیتیشن صوتی آرامش ذهن، می‌توانید خواب مطلوب‌تری را تجربه کنید و با این موهبت، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و برای داشتن یک روز پرانرژی آماده شوید.

از دیگر فواید مدیتیشن آرامش ذهن می‌توان به خودآگاهی اشاره کرد. هر چه در این مسیر کوشا‌تر باشید، تسلط ذهنی‌تان بر احساسات و عواطف‌تان بیشتر می‌شود و توانایی کنترل ذهن مطلوب‌تری کسب می‌کنید.

مدیتیشن آرامش ذهن، شما را قادر می‌سازد تا جسم آرامی داشته باشید، قدرت فوق‌العاده‌ای که در مدیتیشن آرامش درون وجود دارد، توانایی کنترل درد و بهبود حالات روحی و جسمانی شما است.

انواع مدیتیشن آرامش ذهن چگونه است؟

مدیتیشن معمولا در مدل‌های مختلفی انجام می‌شود و تنها تفاوت آن، نوع هدایت مدیتیشن است. در نوع اول مدیتیشن، هیچ عامل هدایت کننده‌ای وجود ندارد و فرد باتوجه به آموزش‌هایی که در زمینه مدیتیشن آرامش ذهن دیده‌است، مدیتیشن را به‌طور ذهنی کنترل می‌کنند.

در نوع دوم و سوم مدیتیشن، از فایل‌های صوتی و تصویری برای مدیتیشن آرامش ذهن استفاده می‌شود. مدیتیشن صوتی آرامش ذهن، به شما کمک می‌کند تا بدون داشتن دانش چندانی، آرامش و حس خوب را به بدن‌تان هدیه کنید.

از مدیتیشن‌های تصویری نیز، در همین سطح استفاده می‌شود. استفاده از مدیتیشن صوتی برای آرامش ذهن، موجب می‌شود تا ذهن و روح شما با یک راهنمای حرفه‌ای به درون‌تان هدایت شود و تمرکز درونی‌تان را افزایش دهد.


با تکنیک‌های مدیتیشن آشنا شوید!

همان‌طور که در ابتدا توضیح داده شد، مدیتیشن آرامش ذهن، کاربردهای فوق‌العاده زیادی دارد. شما به‌وسیله مدیتیشن صوتی آرامش ذهن می‌توانید تمرکز ذهنی‌تان را افزایش دهید و یا به‌وسیله گوش دادن به مدیتیشن‌های هدفمند مثل مدیتیشن جذب ثروت، مدیتیشن افزایش عشق و علاقه، مدیتیشن نفس کشیدن یا اسکن بدن، در مسیرهای مختلفی توانمند شوید.

از رایج‌ترین تکنیک‌های مدیتیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیتیشن با هدف حق شناسی
  • مدیتیشن با هدف اسکن بدن
  • مدیتیشن با هدف خواب
  • مدیتیشن با هدف احساسات
  • مدیتیشن با هدف نفس كشيدن
  • مدیتیشن با هدف آگاهانه خوردن
  • مدیتیشن با هدف پیاده روی ذهنی
  • مدیتیشن با هدف بخشش
  • مدیتیشن با هدف خود دوستی یا آشتی درونی
  • مدیتیشن با هدف عشق و مهربانی

اهمیت تنظیم تنفس در مدیتیشن چیست؟

احتمالا به گوش‌تان خورده است که در مواقع بحرانی، توصیه می‌شود که نفس عمیق بکشید! این نفس عمیق چه کمکی به جسم و روح ما در مواقع بحرانی می‌کند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، بدن در شرایط استرس و بحران، پمپاژ خون بیشتری دارد تا برای هر گونه عکس‌العملی آماده باشد. بدیهی است که با چنین شرایطی، نیاز به اکسیژن نیز افزایش می‌یابد.

با کاهش اکسیژن رسانی به مغز، مغز به حالت غیرفعال درمی‌آید و بدن چندان قدرتی برای کنترل شرایط ندارد. اما در صورتی‌که بتوانید تنفس‌تان را در چنین شرایطی کنترل کنید و نفس عمیق بکشید، اکسیژن موردنیاز مغز را به‌خوبی تامین کرده‌اید و مغز بهترین تصمیم را برای مدیریت بحران خواهد گرفت.

در مدیتیشن نیز، شرایط مشابهی وجود دارد که باید مغز به بهترین شکل، تمرکز کافی به‌دست آورد. برای افزایش این تمرکز و عدم پراکندگی ذهنی، متمرکز شدن بر روی تنفس، اصلی‌ترین اهرم در مدیتیشن محسوب می‌شود.

با این‌کار، شما بهترین سطح از آرامش را تجربه می‌کنید؛ زیرا به اندازه کافی اکسیژن به بدن رسانده‌اید و تمام اعضاء بدن را در حالت آرامش قرار داده‌اید.

تمرکز بر روی تنفس، تعادل بسیار عالی در ذهن ایجاد می‌کند و با چنین تعادلی شما قادر هستید تا بهترین سطح از خودآگاهی و آرامش درونی را تجربه کنید؛ پس برای داشتن مدیتیشن موفق، تمرکز بر تنفس را تمرین کنید.

مدیتیشن آرامش ذهن چه کمکی به ما می‌کند؟

قطعا برای شما هم سوال است و می‌خواهید بدانید که مدیتیشن آرامش ذهن چه کمکی به انسان می‌کند؟ آیا فوایدی که برای مدیتیشن گفتیم، همه واقعی است؟

در پاسخ به چنین سوالی باید گفت که مدیتیشن نوعی تمرین ذهن است. این تمرین ذهنی به شما کمک می‌کند تا ذهن‌تان را ساکت کنید و نشخوار فکری (که در روانشناسی مبحثی طولانی است) را کنار بگذارید.

با این موهبت، ذهن شما از هر فکر ناخوش‌آیندی پاک می‌شود و به مرور سفری در درون‌تان آغاز می‌گردد که اولین دستاورد آن آرامش است.

مدیتیشن آرامش درون به شما این امکان را می‌دهد تا سطح فکر و ذهن‌تان را ارتقا دهید و ذهن‌تان را به سمت و سوی بهبود کیفیت زندگی هدایت کنید.

کاربرد فایل‌های صوتی مدیتیشن چیست؟

همه ما انسان‌ها برای به‌دست آوردن تجربه انجام هر کاری، نیاز به آموزش داریم. مدیتیشن آرامش ذهن نیز، از این قاعده مستثنی نیست.

شما باید ابتدا آموزش‌هایی را بگذرانید تا به‌وسیله آن، قدرت کنترل ذهن‌تان را پیدا کنید و هر ثانیه در هوشیاری کامل، ذهن‌تان را کنترل کنید.

مدیتیشن صوتی آرامش ذهن به شما این امکان را می‌دهد تا این سفر پر از اکتشاف درونی را، خودتان آغاز کنید. با گوش دادن به فایل‌های صوتی مدیتیشن، به‌نوعی مربی در کنار شما است و ذهن و فکرتان به بهترین شکل، آرام می‌گیرد و در مسیر موردنظر برای افزایش آگاهی و آرامش قدم برمی‌دارد.

پس بدیهی است که استفاده از فایل‌های صوتی مدیتیشن آرامش درون، شما را بدون هیچ پیش زمینه و آگاهی از مدیتیشن، وارد دنیای زیبایی می‌کند که سراسر آرامش است.

فایل صوتی مدیتیشن در کجا کاربرد دارد؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، برخی از کمپانی‌های موفق در دنیا، از مدیتیشن صوتی آرامش ذهن، برای کارکنان‌شان استفاده می‌کنند.

مدیتیشن آرامش ذهن این توانایی را دارد که آگاهی ذهنی، تمرکز و عملکرد کارکنان را افزایش دهد و خلاقیت آن‌ها را برای رسیدن به اهداف مختلف در مجموعه، تحریک کند. پس می‌توان به وضوح احساس کرد که فایل مدیتیشن چه کاربردهای فوق‌العاده‌ای دارد.

در ادامه برای کاربردهای مدیتیشن آرامش ذهن در محیط‌های مختلف، پیشنهاداتی را ارائه می‌کنیم:

  • فایل صوتی مدیتیشن آرامش ذهن را در دیدارهای دوستانه امتحان کنید و نتایج آن را ببینید.
  • از فایل صوتی مدیتیشن آرامش ذهن در کلاس‌های گروهی استفاده کنید و تنها در 5 دقیقه، اثر مطلوب آن را مشاهده کنید.
  • برای ساعات ناهار و یا استراحت کارکنان شرکت، از فایل مدیتیشن آرامش ذهن استفاده کنید و عملکرد کارکنان‌تان را ارزیابی کنید.
  • فایل‌های صوتی مدیتیشن را در محیط خانه با خانواده گوش دهید و آرامش عمیق حاصل از آن را در خانه احساس کنید.
  • به دوستان خود در فضای مجازی مدیتیشن آرامش درون را پیشنهاد دهید و فایل صوتی آن را ارسال کنید و منتظر بازخورد فوق‌العاده آن بمانید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اثرات مدیتیشن آرامش ذهن در همه افراد می‌تواند موجب پیشرفت‌های ذهنی، آرامش درونی و کاهش استرس شود. این بدیهی‌ترین دستاوردی است که با استفاده از مدیتیشن صوتی آرامش ذهن کسب می‌کنید.

چگونه مدیتیشن را آغاز کنیم!

با توضیحاتی که ارائه شد، حتما شما نیز علاقه‌مند هستید که بدانید، چگونه می‌توان از مدیتیشن بهره برد و مدیتیشن آرامش ذهن را باید به‌ چه ترتیب انجام داد؟

در واقع، برای دستیابی به آرامش، آگاهی و تمرکز حاصل از مدیتیشن، باید محیط آرامی انتخاب کنید و یک پادکست از  مجموعه پادکست های مدیتیشن فارسی دارما را انتخاب نموده و با توصیه‌هایی که در فایل صوتی می‌شود، خودتان را آماده کنید.

استفاده از شمع، عود و یک نشیمن‌گاه مناسب برای بهبود کیفیت مدیتیشن آرامش ذهن، معجزه می‌کند. سعی کنید، با دقت به پادکست گوش دهید و با تمرکز، تمام سطوحی که در پادکست عنوان می‌شود را پشت سر بگذارید.

یادتان باشد که در زمان مدیتیشن و گوش دادن به پادکست، باید تلفن همراه‌تان را در حالت پرواز یا بی صدا قرار دهید و از کلیه اعضا خانواده بخواهید که تا قبل از خروج شما از اتاق، مزاحم مدیتیشن شما نشوند.

سعی کنید تمام تمریناتی که در فایل صوتی به آن اشاره می‌شود را انجام دهید و اصلا نگران حواس پرتی‌های لحظه‌ای‌تان نباشید. این حالات در اوایل شروع مدیتیشن طبیعی است اما باید به مرور در کاهش آن بکوشید.

فصل چهارم : ذهن آگاهی

روز اول   /   روز دوم   /   روز سوم   /   روز چهارم   /   روز پنجم 

روز ششم   /   روز هفتم   /   روز هشتم   /   روز نهم   /   روز دهم


مشاهده پادکست های دارما

24 آذر 1399 - 12:59
برچسب ها
  • مدیتیشن
  • آرامش_ذهن
  • آرامش_درون
  • دارما

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به پادکست دارما می باشد