پادکست مدیتیشن فارسی دارما | فصل سوم

کاهش استرس

مدیتیش‌های این بخش رو می‌تونید با چشمان باز، حتی در بین فعالیت‌ روزانه و با استفاده از هدفون انجام بدید. لطفا حین رانندگی یا کار با وسایلی که به تمرکز شما احتیاج دارن این مدیتیشن رو انجام ندید. استرس یا اضطراب احساس ناخوشایندی هست که همه‌ی ما اونو بارها تجربه کردیم و به شدت علاقه داریم تا هرچه سریعتر اونو کاهش بدیم. اما آیا کاهش استرس به معنی سرکوب کردن اونه؟ قبل از اینکه بخوایم به هر روشی استرس خودمونو سرکوب کنیم باید به این فکر کنیم که دلیل به وجود اومدنش چیه. آیا تا حالا به این فکر کردید که اصلا اضطراب احساس اضافی و مضریه که باید با روشهایی مثل مصرف دارو مهار بشه یا یک نیاز اساسی در وجود ماست و نیاز به مهار و سرکوب توسط دارو نداره؟ استرس یک احساس غریضی هست که از قدیم با انسانها و خیلی از موجودات زنده همراه بوده و به بقای اونا در مواجهه با شرایط بحرانی کمک کرده تا بتونن قویتر، سریعتر و بهتر عمل کنند... ادامه

افسردگی پاییزی

خیلی از ما وقتی پاییز میشه، هوا رو به سردی میگذاره و خورشید نورش ملایم میشه. وقتی برگای درختا شروع به ریختن می‌کنن احساس مشابهی رو تجربه می‌کنیم. احساس افسردگی که با بیحوصلگی و گاه با غم همراهه. میزان و نوع این افسردگی در هر کدوم از ما متفاوته و  هرکدوممون به شکل متفاوتی تجربه‌اش می‌کنیم.

خوشبختانه جواب اینه که این مسئله به سه موضوع برمی‌گرده،

اول اینکه پاییز برای ما درناخودآگاهمون تداعی کننده‌ی چیزی خاطره ای ،  احساسی یا دوره ای در گذشته است و دوم تغییرات نور و دماست و ‌سوم انتظاریه که ما از اومدن پاییز داریم. مهمترین عامل خاطرات ما از پاییز هست پس بیاید به موضوع اول فکر کنیم، پاییز چه چیزیو برای شما تداعی می‌کنه؟  منظورم رنگ درخت‌ها و برگ زرد و سرما نیست، بلکه اولین‌خاطره‌ای که پاییز برای شما تداعی می‌کنه‌ چیه. ادامه


برقراری تعادل در توقعات

توقعات در حقیقت پیش‌فرض‌های ذهنی هستند که بر اثر تکرار یک رویداد در ذهنمان شکل گرفته و معمولا هرچیزی خلاف آن مارا پریشان می‌کند.
من توقع دارم هر روز صبح خورشید از سمت شرق طلوع کرده‌ و از غرب غروب کند، اگر خلاف این رخ دهد ترس سراسر وجودم را فرا می‌گیرد که احتمالا آخر الزمان شده است.
ولی توقعات ما از طبیعت ساده است، چیزی که بسیار پیچیده‌است و موضوع بخث ماست توقعات ما از سایر انسان‌ها و حتی از خودمان است.
اگر هم‌اکنون بخواهیم با کلمه‌ی «من توقع دارم» جمله بسازیم، هرکدام از ما می‌توانیم در یک ساعت بیش از هزار جمله سازی انجام دهیم.
من توقع دارم همسرم سالگرد ازدواجمان را بخاطر بسپرد. 
ادامه

افزایش احساس خوشبختی

خوشبختی تعاریف متعدد دارد که از مناظر مختلف بسیار متفاوت است.

 احساس خوشبختی مستقیما از طریق‌ هورمون‌های مشخصی در بدن ما ( نظیر دوپامین، اوکسیتوسین و سروتونین ) تولید می‌شوند. این احساس می‌تواند با کاهش سطح این هورمون‌ها توسط عوامل بیولوژیک یا محیطی نیز تغییر یابد. تغزیه‌ی سالم، نور خورشید، خواب کافی و ارتباط مداوم با طبیعت می‌تواند تاثیر بسزایی بر سطح این هورمون‌ها داشته و می‌تواند به تقویت این احساسات کمک کند. کاهش یا عدم داشتن احساس خوشبختی ارتباط مستقیمی با افسردگی داشته و می‌تواند زندگی انسان را به شدت تحت تاثیر قرار داده به حدی که امکان ادامه را دشوار یا غیر ممکن می‌سازد.

اما موضوع  پادکست ما عامل دیگری است که می‌تواند بر این هورمون‌ها آنچنان اثر گزار باشد تا حدی که اثر عوامل طبیعی را به کل خنثی کرده یا تحت‌ شعاع قرار دهد و آن نوع نگرش ما به زندگی ‌است. ادامه

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به پادکست دارما می باشد