پادکست مدیتیشن فارسی دارما | فصل اول

ساحل آرامش

در این قسمت با دارما همراه شوید برای سفری به ساحل سفید و مرجانی ،به دور از هرگونه هیاهو، در سکوت و آرامش، شنهای گرم و مرطوب را به آغوش بکشید و جسم را به ژرفای اندیشه بسپارید.

هدف نهایی این قسمت ریلکس کردن کلی عضلات بدن و تصویر سازی ساحل برای ساختن پلی به درک ذهن از دستیابی به آرامش است.


التیام درد

درد یک تجربه چند بعدی است که شامل عوامل حسی ، شناختی و عاطفی میشه.

التیام درد ، میتونه از طریق هر یک از عوامل مرتبطی که اشاره شد ، صورت بگیره ،

مدیتیشن ، قدرت عجیب کنترل دریچه های شناختی و عاطفی رو در دست داره و با آرامش عضلات و ذهن ، میتونه تاثیر شگرفی در بعد حسی هم به جای بگذاره ،

تلاش ما برای التیام درد با تکنیک به تصویر کشیدن ذهنی درد و زدودن این تصویر از بدن حین مدیتیشنه.


مدیریت خشم

خشم حالت دفاعی بدن در هنگام احساس تهدید در محدوده ی ذهنی قلمرو هر انسانیه ،که در مسیر حفظ بقا در وجود انسان به ودیعه نهاده شده ، مدیریت خشم به معنای جلوگیری از عصبانی شدن نیست. بلکه در واقع نحوه‌ی‌ رویارویی با احساسیه که زمان عصبانیت رخ میده.

ذهن شما این قدرتو داره تا تصمیم بگیره با احساسی که دارید چطور مواجه بشه

مدیتیشن یک راه امن، بدون عارضه ‌و لذت بخشه که می‌تونه به افزایش قدرت ذهن، در مواجهه با خشم بسیار کمک کنه. ما با تصویر سازی ذهنی در این قسمت تلاش میکنیم شما را در چشمه ی آرامش برای رسیدن به قدرت مواجهه ی مناسب با خشم مجهز کنیم


تقویت سیستم ایمنی

احساس نا امنی ، ترس و دغدغه ی سلامت در این روزهای عجیب همه گیری ویروس ، بیشتر و بیشتر به ما غلبه میکنه ..... برخلاف تصور ما ، که خود رو نسلی درگیر تمامی بحرانهای انسانی میدونیم ......عصرما پیشتازترین عصردر راه حفظ سلامت ، بقا و آرامش انسانیست.

اگر شما هم جزو دسته ای هستید که استرس بیماری همراه شماست و احساس ناامنی مدام با شما همراهه، دعوتتون میکنیم تا با این مدیتیشن سپر مدافع همراه بشید تا احساس امنیت و سلامت هر روز به ذهنتون راهشو پیدا کنه...

شنیدن ندای درونی

گاهی باید تمام وجودمونو دعوت کنیم به سکوت . فارغ از تمام گفتن ها

سکوت ، بهترین پناهگاه روزهای پر از خستگی و استرس و نا امیدیست .

که ذهن ، با ارامش سکوت ، تمام خستگیها و دغدغه ها را فراموش میکنه و به نقطه ی امن تعادل برمیگرده .

در سکوت می‌شه ندایی درونی رو شنید و در ارتباط با طبیعته که میشه خود واقعی رو پیدا کرد. کویر‌ جاییه که طبیعت و سکوت گره‌ میخورن.

شروع یک روز خوب

دوپامین، سروتونین دوهورمون اصلی برای احساس لذت، شادی، رضایت هستن و انررژی روزانه و حال خوب ما در طی روز وابسته به حضور این دوهورمون در رگهای ما هستش.

این دوهورمن، در زمان‌های خاصی مثل خوردن یک غذای خوب، دریافت هدیه یا پاداش، داشتن یک رابطه عاطفی و عاشقانه و فعالیت ورزشی و تفریحات متنوع ترشح می‌شن و مارو خوشحال و با نشاط می‌کنن. نبود این‌ها هم ‌به طبع مارو‌ دچار کسالت و بی‌حوصلگی‌ و در‌نهایت افسردگی و دلسردی می‌کنه.

تحقیقات نشون می‌ده که علاوه بر انجام این کارها ، تصویر سازی اونا به کمک مدیتیشن هم می‌تونه نتیجه‌ی‌ مشابه داشته باشه. این مدیتشن برای حالت نشسته یا خوابیده و ترجیحا صبح قبل از شروع روز پیشنهاد می‌شه.

افزایش اعتماد به نفس

دوران کودکی ریشه تمام ارزیابیه که از وجود خودمون داریم. اعتماد به نفس ، مثل نهال نحیفی میمونه که در کودکیها توی ذهن مینشینه و همراه با تجربه های هر انسانی طی زندگی ، و مطابق رسیدگیها ، قد میکشه ، ریشه میدوونه و به بار میشینه ، یا نه برعکس ،

خشک و آفت زده میشه. آدمها در پس هر کاری به قدرت این درخت نیاز دارن، هر چقدر در این مسیر از کافی بودن خودشون آگاهتر باشن ، درخت پر بار تره و مسیر موفقیت ها هموارتر

هر چقدر از رسیدگی به این درخت غافل باشن ، مسیر برای ورود علفهای هرز و خشک شدن ریشه و ساقه بازه. این علف های هرز میتونن اتفاقات ناگوار، انسان هایی که مارو تحقیر کردن یا هر رویدادی که باعث ترس ما شده باشه باشند. تنها با آگاهی میتونیم جلوی رشد علفهای هرز رو بگیریم. هر تمرینی برای افزایش اعتماد به نفس مثل آبیاری یا هرس بموقع برای این درخته. لطفا با ما همراه بشید تا با تصویر سازی و ریشه یابی های ذهنی ، قدرت دوباره ای به این درخت بدیم

قدردانی از خود

قدردانی به شما توان چند برابر میده تا سهم بیشتری از شادی و رضایتو تجربه کنید.

بیان جمله‌ی تشکر آمیز فقط بخش ظاهریه قدردانیه،‌ قدردانی نشان دادن رضایت کامل و قلبی‌ از داشتن یک موهبته و قبل از هرچیز بزرگترین موهبت خودتون هستید.

قدردانی از خود به شما اعتماد به نفس و‌ احساس رضایت و شادی بی‌نظیری‌ می‌ده.

از خودتون قدردانی کنید، برای حضورتون در هستی، و قدردانی کنید بابت‌ همه‌ی‌ دارایی‌های کوچکی که هر روز می‌تونه خوشحالتون کنه و امیدی تازه برای فردا بهتون بده.

تمرین افزایش تمرکز

امروزه ما زندگیهای شلوغ شهری رو پشت سر میذاریم، با هزار و یک استرس و دغدغه ی روزمره ، تمرکز و حضور ذهن ، با هجوم هزار تا فکر و خیال میتونه خیلی سخت باشه ، هر چقدر آگاهیمون از هر فعالیت روزانه بالاتر بره ، قدرت کنترل تمرکزمون هم بیشتر میشه ، مثلا حین دوش گرفتن افکارمون هزارجا میره ، در حالیکه فکر کردن به تنفسمون ، صدای آب، جریان اون روی بدن و تمرکز روی تک‌تک اعضا و موندن در لحظه ی حال میتونه بهترین تمرین تمرکز باشه. می‌تونید این تمرینو هنگام مسواک زدن، غذا خوردن ،راه رفتن، رانندگی و در مراحل بعدی صحبت کردن و کار‌کردن توسعه بدین

وقتی مدیتیشن می کنیم ، ذهنو آموزش می دیم که به طور همزمان از یک چیز آگاه باشه. لحظه ی حال ، مدیتیشن به خودی خود بهترین تمرین برای افزایش تمرکزه

اپیزودهای دارما-فصل اول

احساس سبکی

لطفا بعد از انجام این بخش تجربتونو با ما در میون بگذارید

از اینکه افتخار همراهی شما را داریم ، با تمام وجود خوشحالیم


درک تنهایی

تنهایی برای همه‌ی‌ ما واژه‌ی آشناییه، بارها اونو به اشکال مختلف تجربه کردیم. چه به دلیل دور بود از اجتماع یا شخصی مورد علاقمون، چه به دلیل درک نشدن توسط دیگران یا فقدان توجه کافی احساسی در وجود ما همراه با اندوه بوجود اومده که ما اسمشو احساس تنهایی گذاشتیم. ما امروز نمی‌خوایم با تنهایی مقابله کنیم، یا راه حلی بدیم که ازش خلاص بشیم، بلکه برعکس می‌خوایم باهاش مواجه بشیم، در وجودمون ببینیمش و باهاش بودن کنیم. تنهایی می‌تونه لذت بخش باشه، چون تو لحظات سکوت و تنهاییه که می‌تونیم ندای درونیمونو بشنویم و از خلوت کردن با خودمون لذت ببریم. انسان موجود اجتماعیه، از همون کودکی در خانواده متولد میشیم و زندگیمون درون خانواده معنی پیدا می‌کنه، یاد می‌گیریم چطور در اجتماع حاضر بشیم و با دیگران به بهترین شکل ارتباط برقرار کنیم. کلی هم باید و نباید بهمون دیکته می‌شه و بعد وارد اجتماع می‌شیم. به این دلایله که ما گاه خیلی دیر یا شایدم هرگز یا نمی‌گیریم با خودمون چطور ارتباط برقرار کنیم، از تنهایمون لذت ببریم و از تنها بودن نترسیم.

ارتباط معنا دار با طبیعت‌ و خود واقعی می‌تونه احساس بد تنهایی رو به احساسی لذت بخش و متفاوت تبدیل کنه. اگر در یک شهر شلوغ زندگی می‌کنید، برای خودتون وقت بگذارید و زمانی رو به تنهایی در طبیعت بگذرونید. این مهمه که حتی شده کوتاه تنها باشید، به صداهای اطرافتون گوش بدید، بوهارو استشمام کنید و موجودات زنده‌ی اطرافتونو با دقت مشاهده کنید.

رهایی از احساس پشیمانی

هر یک از ما روزانه با تصمیمات کوچیک و بزرگی مواجه می‌شیم و هر تصمیمی که می‌گیرم خواسته یا ناخواسته بر زندگی خودمونو دیگران تاثیر می‌گزاره. همونطور که هر تصمیم والدیمون تاثیرات زیادی روی ما گذاشته و اثراتش پس از سال‌های هنوز وجود داره. این که ما چه تصمیمی گرفتیم و آیا اثرات این تصمیم خوب بوده یا بد موضوع صحبت ما نیست بلکه این موضوع که ما در اون لحظه فکر کردیم که کار درست رو داریم انجام می‌دیم مهمه.

حتی اگر این تصمیم به فاجعه‌ای هم ختم شده باشه نباید پشیمون باشیم و نباید خودمونو سرزنش کنیم چرا که همه‌ی ما در لحظه‌ی تصمیم گیری سعی کردیم بهترین تصمیم رو بگیریم. پشیمونی حسرتیه که قدرت تغییر گذشته رو نداره. حتی برای تصمیماتی که نگرفتید یا خیلی دیر گرفتید خودتونو سرزنش نکنید. تصمیم نگرفتن هم خودش نوعی تصمیم در اون احظه‌است. همین موضوع رو برای دیگران هم در نطر بگیرید، والدین ما، خانواده، اطرافیان و جامعه‌ی بشری همه در لحظه‌ی تصمیم گیری سعی کردند بهترین تصمیم رو بگیرند. پس اونا رو برای تصمیمات غلطشون سرزنش نکنید. اونارو ببخشید و این طور فکر کنید که شاید اگر شما هم در اون زمان و مکان جای اونها بودید شاید تصمیم مشابهی می‌گرفتید یا حتی بدتر. بجای پشیمونی و سرزنش خودمون، می‌تونیم از هر تصمیم خودمون و دیگران درس بگیریم، رشد کنیم و در تصمیمات بعدی پارامتر‌های بیشتری رو لحاظ کنیم تا تصمیمات بهتری اتخاذ بشه.


رویارویی با ترس

زندگی بر روی کره‌ی زمین از ابتدا برای انسان همیشه با ترس همراه بوده‌. ترس از دست‌ دادن داشته‌ها امری طبیعیه و در همه‌ی انسان‌ها و بسیاری دیگر از موجودات زنده مشترکه. اما نحوه‌‌ی نگرش ما به این ترس‌ها می‌تونه به شدت اونو‌ تحت تاثیر قرار بده. غلبه بر ترس همیشه با افزایش اعتماد به نفس همراهه. افرادی که با‌ ترس‌هاشون مواجه می‌شن، به سرعت بره اونا فایق میشن و نه تنها از ترس رهایی پیدا می‌کنن بلکه یک احساس پیروزی درونی براشون به ارمغان میاد ‌.

افرادی که به دلایل گوناگون قادر به رویارویی با ترس‌هاشون نیستن اضطراب و دلواپسی‌ای همیشگی رو به دوش می‌کشن، راه‌های چون انکار رو در پیش می‌گیرن یا دچار وسواس فکری می‌شن. بخش از ترس‌های ما از عدم قطعیت ناشی می‌شه. موندن در فضای ابهام و عدم قطعیت همیشه ترسناکه. همانند اتاق تاریکیه که هرچیو می‌شه توش تصور کرد.

زندگی در ابهام و‌ عدم‌قطعیت فقط مختص ما انسان‌ها نیست، بلکه تمام موجودات جهان در چنین عدم قطعیتی زندگی می‌کنن، هرلحظه اتفاقی خواهد افتاد‌که انتظارشو ندارن. ولی انسان تنها موجودیه که گه‌گاه آنچنان غرق در خیالپردازی آینده می‌شه و برای خودش اضطراب ایجاد می‌کنه که زندگی حال رو رها می‌کنه. انسان علاوه بر خیالپردازی به ابزار مقاسیه هم مجهزه و هر لحظه خودشو با دیگران مقایسه می‌کنه و نسبت به اون قضاوت می‌کنه که در امنیت هست یا خیر، و عدم قطعیت رو در مقایسه با انسان‌های دیگه می‌سنجه. همین ویروس کرونا رو در نظر بگیرید، اگر وضعیت ما همین بود ولی در کشور‌های دیگه روزانه ۱۰ برابر‌ بیشتر از کشور‌ ما مرگ و‌ میر اتفاق می‌افتاد‌ قطعا ما خیلی هم خوشحال بودیم. یا اگر وضعیت معیشتی و اقتصادی ما همین بود و کل دنیا به جز کشور ما درگیر جنگ جهانی بودن، قطعا ما خیلی هم راضی می‌بودیم. امروزه با‌گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی امکان‌مقایسه بسیار‌ زیاد‌ شده و این باعث‌ میشه ما بیشتر احساس ترس و عدم امنیت داشته باشیم. این مدیتیشن کمک می‌کنه از ترس‌هامون فرار نکنیم و باهاشون نجنگیم، به وضعیت موجود آگاه باشیم ‌و اضطراب ناشی از ترسمونو مشاهده کنیم. این مشاهده و آگاهی به طور مستقیم بر کاهش اضطراب ما تاثیر‌گزاره.

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به پادکست دارما می باشد